Formandens beretning 2015

Aflæggelse af beretning for ”Sofieshvile” i perioden JUN 2014 til JUN 2015.

 

Vi er i bestyrelsen konstitueret således: Ole er formand, Bodil er kasserer, Jane er sekretær, Britta er legeplads koordinator og John er Sants Hans korordinator efter min mening har det fungeret rigtig fint, vi skal jo tænke på at det jo ikke er flere tusinde medlemmer vi skal repræsentere men kun 61 hustande som er forpligtet som følger:

Medlemmer og disses forhold til foreningen

Alle beboere I området har pligt til at være medlem af beboer- og grundejerforeningen.

Når et medlem overdrager sin grund eller på anden måde ophører at være ejer af denne, er han fra overtagelsesdagen ophørt at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue.

Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser overfor foreningen.

Både den tidligere og den nye ejer (bruger) er pligtige at anmelde ejerskiftet til foreningen og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn og bopæl.

Medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens lovligt pådragne gæld.

Bestyrelsen tegner foreningen, men må ikke uden vedtagelse af en generalforsamling foretage dispositioner, der belaster foreningens økonomi udover, hvad årskontingentet i forbindelse med eventuel foreliggende kapital tillader.

Lån kan ikke optages uden beslutning herom på en generalforsamling.

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen for ét år ad gangen på grundlag af, et af bestyrelsen forelagt budget, for det pågældende regnskabsår.

Kontingentet betales forud for et år ad gangen og opkræves over ejendomsskatten.

På første møde efter sidste års generalforsamling blev det aftalt at vi skulle tage kontakt til kommunen for at få afklaret hvordan den nye driftsplan ville se ud fremadrettet efter kommunesammenlægningen, og det blev hurtigt klart at der ville komme ændringer.

Kommunens oplæg var at de ville klippe græs på legepladsen hver 14 dag og øvrige arealer 1 gang per måned og det synes vi ikke var tilfredsstillende.

Jeg skrev og aftalte så følgende i første omgang med kommunen:

Det er ikke nogen hemmelighed at kommunens pasning af græsarealerne i Sofieshvile er faldet lidt i kvalitet fra 2013 til 2014, så vores forslag skal herefter være at vi som en forsøgsordning hen over sommeren 2014 vil foreslå følgende ordning:

Kommunen klipper græs på legepladsen, på begge sider af stamvejene langs Ballekjær og Gjerager samt midterrabatten på stien mellem de to kvarterer fra Stationsvej og helt ud til Vester Kvartervej som minimum hver 14 dag(dog ønsker vi ikke at græsset bliver over 7 cm inden det klippes på ny, ellers ligger der hø efter klipningen).

Grundejerforeningen sørger så selv for klipning af alle øvrige arealer omkring og i de 6 lommer.

Er der tvivl om arealafgrænsningen stiller jeg gerne op til en besigtigelse på stedet hvis i ønsker dette, der kan være enkelte tvivlsspørgsmål men her ønsker vi ikke at gå i detaljer.

Hovedoverskriften skal være samarbejde, selv om vi har da nogen forståelse for, at kommunen skal spare, vi ønsker blot ikke at vore fællesarealer, som normalt(2013) fremstod velplejede og trimmede så det var en nydelse at køre igennem, pludselig ligner noget som katten har slæbt ind, så vil vi hellere yde til selv, og det håber jeg du har forståelse for, og er frisk på en sådan forsøgsordning.

Kommunen var med på denne plan hvilket betød at vi, grundejerforeningen, indtil videre selv skulle sørge for græsklipning i de 6 lommer, jeg håbede at vi i hver af lommerne så aftalte hvem der klipper i jeres egen lomme, jeg foreslog her 6 tovholdere der sørgede for, at der blev fundet en der vil klippe i hver lomme.

 

Ballekjær

Bodil Pedersen, Ole Jepsen(Søren Søe) og Gunner Larsen.

Gjerager

Britta Nielsen, Henrik Larsen og Ole Pedersen.

 

Det har kørt så rimeligt rundt i kvarteret på forskellige aftaler såsom:

Nogle har betalt et beløb til en enkelt person som så har klippet i deres lomme.

Nogle hat sagt at så længe jeg kan køre en plænetraktor så gør jeg det gratis i vores lomme.

Nogle steder har det gået på omgang.

Andre steder er der unge mennesker der har det som eftermiddagsjob.

Men jeg må også indrømme at der er enkelte der ikke var og er helt tilfredse og til dem har jeg sagt at de skal møde op til generalforsamling for det er her vi aftaler hvad der skal ske fremadrettet.

Vi har i bestyrelsen tilladt os indhente et tilbud på klipning af græs i samtlige lommer en gang om ugen og tilbuddet lød på 15.312,50 Kr. =246,00 pr husstand er det rimeligt eller hvad.

Vi har holdt legepladsdag her i APR 2015,  kun for bestyrelsen, hvor der blev malet og repareret på forskellige redskaber og jeg synes det pyntede, og så sluttede vi af omme ved John og Else med en god frokost, det var lækkert.

Sants Hans bålet blev afviklet på samme hyggelige måde som vi plejer og arrangementet var som sædvanlig godt besøgt og teltet var fyldt op med glade voksne og børn og det medbragte kød blev grillet så blev der ellers gået til den og da vi ikke kunne spise mere blev bålet tændt, der blev sunget lidt og vejret var igen med os.

I NOV kom der så pludselig et brev fra kommunen til de grundejere der har jord ind mod stikstierne om at de nu selv skulle sørge for vintervedligeholdelsen af disse stier, da kommunen ved fejl havde holdt disse stier i 40 år, dette brev gav nogen rumlen og bekymring rundt om i de små hjem, hvilket betød at vi i bestyrelsen besluttede at leje gartner Bruno Green til denne opgave, i første omgang for denne vinter mod en pris på 110,00 pr husstand, og så var alle glade ingen, men var det godt nok eller hvad siger i øvrige til vores beslutning.

I MAJ måned blev de sidste gadelamper så skiftet ud hvilket jeg synes ser rigtig godt ud de afgir et behageligt lys om aftenen.

På et tidspunkt kom der et skyllehul i fællesvejen på Ballekær det talte jeg med vejformanden om og i løbet af 14 dage var hullet udbedret det var rigtig fint.

Vi har i bestyrelsen besluttet ikke at tage imod tilbuddet fra TRYG omkring nabohjælpen med afskiltning med videre men vil opfordre til at nabohjælp håndteres rundt om i lommerne.

Det blev i efteråret besluttet at vi skulle prøve om det var muligt at få arrangeret et fælles møde mellem kommunen og så samtlige grundejerforeninger i Tarm by og det er nu lykkedes og datoen blev den 19 FEB 2015 hvor John og undertegnede deltog så må vi se hvad der kommer ud af dette møde, og hovedoverskriften for mødet var de nye drift planer i kommunen.

Referat fra mødet den 19.febuar 2015, mellem beboer- og grundejerforeningerne i Tarm

og Ringkøbing-Skjern kommune land, by og kultur.

Deltagere fra RKSK:

Jakob Bisgaard, Helene Helstrup, Dan Overgaard, Niels Nielsen, Ole Kamp.

 Fra foreningerne:      Agerhøj                               2 personer

                                      Blomsterkvarteret             2 personer

                                      Sofieshvile                          2 personer

                                      Sandparken                         2 personer

                                      Fuglekvarteret                    2 personer

                                      Trækvarteret                      3 personer

  • Præsentationsrunde.(jeg har ikke fået alle navne noteret, derfor ingen nævnt). 
  • Jakob Bisgaard orienterede om kommunens nye driftsorganisation som blev ændret for ca. et år siden. Herunder også om sparerunde, registrering, driftsplaner og arbejde henimod mere ensartethed i hele kommunen. 
  • Dan fortalte senere at forvaltningen også har dialoger i gang med udviklingsforum ude i de mindre byer og i Skjern og Tarm omkring byudvikling 

Drøftelse af generelle spørgsmål: 

Snerydning af stik-stier:

Reglerne står i vejloven -  Jakob Bisgaard finder paragraffen og fremsender dette til os.

Gælder reglen også, såfremt der ikke er direkte adgang fra grunden?

Hvad er direkte adgang?

Lidt debat omkring dette punkt. Der oplyses at vi i Tarm kun har få stier vi selv bliver pålagt at rydde, ifh. til bla. Hvide Sande.

Reglen synes ikke gennemført i år, skønt nogle har været ude at leje entreprenør til at fjerne sneen. 

Tommy Kallestrup (Sandparken) undersøger og fremskaffer dokumentation fra forsikring i forhold til grundejers forsikringsdækning på sti. Eller mangel på forsikring. 

Fortove:

Kommentarer omkring dårlig vedligeholdt fortov. Foreslår forbedringer fremfor brandslukninger. Ønsker dialoger omkring væsentlige ændringer.

NN. fortæller at der de sidste 2-3 uger er sket udbedringer mange steder i Tarm by. Der er flere registreringer, og fejlene udbedres løbende - også udskiftning af særlig dårlige fliser og sten.

Men de økonomiske midler er også hertil begrænsede.

Vejene

Vejene synker omkring rendestensriste, formentlig rottehuller. – Der mangler svar på ”giv os et praj”.

Helene Helstrup fortæller, at det skulle der komme et autosvar. Hun forklarer ligeledes at der er ved at blive indkørt et nyt system, hvor borgerne kan følge sagen/problemet, som er meldt ind, således at man kan se, hvor langt sagen er, altså hvornår problemet er løst.

Er der problemer af forskellig art, ønsker forvaltningen at vi bruger ”giv os et praj” det fungerer rigtig godt.

Overdragelse af veje  -  eller ikke?

Den politiske holdning er at, fremover bliver nye boligkvarterer med private fællesveje.

Nuværende veje kan overdrages men der er mange krav der skal være opfyldt inden det kan blive aktuelt. Der er en varslingstid på 4 år. Reglen kan kun bruges i lukkede boligområder, da der ikke må være væsentlig offentlig trafik. Der kan til vedligehold af disse veje dannes et vejlaug.  

Oplagring af gamle biler, rendegravere, skrot mm.

Svært at gøre noget ved det. Man kan ikke gøre noget pga. den private ejendomsret. Det skal være meget grelt, eller forurenende, for at der måske kan ske indblanding/stilles krav.

Ved bekymring, brug ”giv os et praj”.

 Erhvervsfiskeri på Agerhøj.

Et problem med affaldsvand i rendesten.

Lejeboliger på Agerhøj – kan der gøres noget ved udseendet omkring dem? Plantre hæk, eller noget?

Dan, Helene Helstrup og Jakob Bisgaard vil se på området.

Siv i søen ved Sandgårdsvej ønskes fjernet.

§3-område. Måske må sivene ikke fjernes.

Græsklipning.

Der spares så meget som muligt. Klipning af grønne områder skal ensrettes i hele kommunen.

Der kan ske henvendelse til medarbejderne for at lave ”aftaler”. Er der problemer skal Dan kontaktes.

Stadions klippes hver 14. dag.

Roser fra Sofieshvile for beskæring af træer.

Kantsten på Pilevej.

18 huse er berørt af for høje kantsten. Nogle mere end andre. Der er tilbagefald mod husene som nu står i vand ved regnvejr.

Der skal ses på sagen igen.

Jakob Bisgaard og Helene Helstrup tager det op med Karsten B Nielsen. – Så hører vi og beboerne igen fra dem. 

  • Beboer- og grundejerforeninger behandles ens.
  • Vi kan ikke få hjælp til udførelse af arbejde på legepladserne, men vi kan KØBE hjælp, og sand.
  • Skraldespande, -  der sætter flere op i Skjern by i år. Det bliver der også i Tarm engang i fremtiden. (økonomi).
  • Skiltning ”pas på børnene” – henvendelse til Helene med henblik på, at bruge eksisterende skilte-pæle. Skiltene køber vi selv.
  • Er der registreret fjernvarme-nedgravning på tværs af legepladsen ved Pilevej/Kastanievej? Vi ved det er der. 

Afslutningsvis, enighed om at der skal være mulighed for at kunne gentage mødet igen næste år. Gerne engang i februar/marts. Kan/skal evt. også gennemføres for flere foreninger, (fra andre byer). Evt. flere områder samlet. Men der skal være tid til at blive ”hørt”, som der var denne gang. 

Jeg vil til slut gerne takke de øvrige i bestyrelsen for det fine samarbejde vi har haft i årets løb.

Mvh

Ole L. Pedersen, Formand