Formandens beretning 2016

Aflæggelse af beretning for ”Sofieshvile” i perioden juni 2015 til juni 2016.

Vi er i bestyrelsen konstitueret således: Ole er formand, John er næstformand samt Sants Hans korordinator, Bodil er kasserer, Jane er sekretær, Arne er legeplads koordinator og efter min mening har det fungeret rigtig fint, vi skal jo tænke på at det jo ikke er flere tusinde medlemmer vi skal repræsentere men kun 61 hustande som er forpligtet som følger:

Medlemmer og disses forhold til foreningen

Alle beboere I området har pligt til at være medlem af beboer- og grundejerforeningen, og det er vi glade for, for sådan er det ikke alle steder.

Både den tidligere og den nye ejer (bruger) er pligtige at anmelde ejerskiftet til foreningen og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn og bopæl.

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen for ét år ad gangen på grundlag af, et af bestyrelsen forelagt budget, for det kommende regnskabsår.

Kontingentet betales forud for et år ad gangen og opkræves over ejendomsskatten.

På første møde efter sidste års generalforsamling blev det aftalt at vi skulle tage kontakt til kommunen for at få afklaret hvordan den nye driftsplan ville se ud fremadrettet efter kommunesammenlægningen, for det blev hurtigt klart at der ville komme ændringer.

Møde hos Kommunen sidste år.

Kommunens oplæg var at de ville klippe græs på legepladsen hver 14 dag og øvrige arealer 1 gang per 3 uge, og sådan blev det overalt i Tarm.

Hver 3 uge er langt tid mellem klipningerne i sommerperioden, så bestyrelsen foreslår at vi skal fortsætte med den gamle ordning indtil videre, altså således at vi selv sørger for græsklipning i de 6 lommer, efter behov og vi håber så at vi i hver af lommerne så aftaler hvem der klipper i jeres egen lomme, vi foreslår her 6 tovholdere der sørger for, at der blev fundet en der vil klippe i hver lommerne.

 

Ballekjær

Bodil Pedersen, Søren Søe og Gunner Larsen.

 

Gjerager

Britta Nielsen, Henrik Larsen og Ole Pedersen.

 

Vi har i bestyrelsen tilladt os indhente et tilbud på klipning af græs i samtlige lommer en gang om ugen og tilbuddet lød på 15.312,50 Kr. =246,00 pr husstand, er det rimeligt eller hvad.

Øvrige emner.

Vi har ikke holdt legepladsdag her i foråret 2016, da vi ikke mener der ikke er noget der halter, og kommer der noget så laver vi det løbende.

Sants Hans bålet 2015 blev afviklet på samme hyggelige måde som vi plejer og arrangementet var som sædvanlig godt besøgt og teltet var fyldt op med glade voksne og børn og det medbragte kød blev grillet så blev der ellers gået til den og da vi ikke kunne spise mere blev bålet tændt, der blev sunget lidt og vejret var igen med os.

I november 2014 kom der så pludselig et brev fra kommunen til de grundejere der har jord ind mod stikstierne om at de nu selv skulle sørge for vintervedligeholdelsen af disse stier, da kommunen ved fejl havde holdt disse stier i 40 år, dette brev gav nogen rumlen og bekymring rundt om i de små hjem, hvilket betød at vi i bestyrelsen besluttede at leje gartner Bruno Green til denne opgave, i første omgang for denne vinter mod en pris på 110,00 pr husstand, og så var alle glade ingen, det blev oplyst på mødet ved kommunen at vi selv fortsat skal holde disse stier, samt en sti mere, nemlig den der løber lige vest for Arne, men den vil vi prøve at få med til samme pris ved Bruno, men var det godt nok eller hvad siger i øvrige til vores beslutning.

Det blev oplyst af kommunen at vejene rundt i lommerne er kommunale og derfor skal vintervedligeholdes af kommunen men at disse veje er kategori 3 veje hvilket betyder at de blot skal ryddes indenfor 3 dage, og det er ikke godt nok, så vi arbejder videre med denne sag.

I april gik man så i gang med udskiftning af varmerør men det har vi ikke haft meget indflydelse på, men vi håber selvfølgelig på et godt resultat.

Vi har i bestyrelsen besluttet at tage imod tilbuddet fra TRYG omkring nabohjælpen med afskiltning med videre og Bodil arbejder på sagen i samarbejde med kommunen.

Jeg er blevet gjort opmærksom på lugtgener fra rensningsanlægget og der er åbenbart flere der føler sig generet, jeg har talt med folkene på rensningsanlægget og vi er blevet lovet et besøg hvis vi ønsker det, men hvad er stemningen for et sådant besøg, har i tid og lyst, og hvad med tid og sted.

Skal vi ligefrem til at lave en registrering af hvornår det lugter.

Ny hjemmeside ved kommunen hedder ”GIV OS ET PRAJ” og her beder kommunen om at alle indtaster skader med videre som man opdager noget rundt om i kommunen, så sørger de for at de rigtige mennesker får besked.

Det blev i efteråret besluttet at vi skulle prøve om det var muligt at få arrangeret et fælles møde mellem kommunen og så samtlige grundejerforeninger i Tarm by, og det er nu lykkedes og datoen blev den 4. april 2016 hvor John og undertegnede deltog og her er så lidt om hvad der kom ud af dette møde, og hovedoverskriften for mødet var de nye drift planer i kommunen.

 

 

Referat fra møde med Tarm Beboer-foreninger mandag den 4. april 2016 kl. 17.15

 

Deltagere:

Ole Kamp (RKSK Teknik- og miljøudvalgsformand)

Helene Helstrup Jensen (RKSK Fagleder for Trafik, Vej og Havne og Vej og Park)

Ole Zilstorff Dalgaard (RKSK Ingeniør ved Trafik, Vej og Havne)

Repræsentanter fra de respektive foreninger: Allan Hansen, Sandparken. Lis Bank og Poul Erik, Trækvarteret. Laila Madsen og Brian, blomsterkvarteret. Andreas Bargmann og Susanne, Agerhøj.  Ole. L Pedersen og en mere fra Sofieshvile.

 

Mødelokale:

Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing, Konferencelokalet, kl. 17:15 – 18:45.

 

Dagsorden:

Vintervedligeholdelse/renhold:

  • Sandparken fin gennemgang med slides (Ole)
  • Sti ved Kastanievej uvist, hvad der er sket denne vinter. Hele stien skal naturligvis behandles ens.
  • Sofieshvile, fremtidig vinterberedskab slides (Ole)

Asfaltarbejder:

  • Sandgårdsvej Det bliver ikke i 2016, men står øverst på listen.
  • Huller vil blive repareret.

 

Grønne områder:

  • Trækvarteret. Nyt sand i grundejerforenings sandkasser kan KØBES 300 kr. pr M3.
  • Ensrette ”pasningsregler” for legepladser i kommunen.
  • Plantning af hæk Agerhøj 1-9 ?
  • Ønske om opsætning af skraldespand i Agerhøj. Lovet opsætning. Andreas vil sørge for tømning.
  • Klipning af hæk langs Lønhøjvej. Behov, oversigtsareal.
  • Sofieshvile. Fremtidig pleje af grønne arealer. Den gamle aftale er ikke gældende mere. Nye regler er trådt i kraft.

 

Belysning:

  • Blomsterkvarteret Ændres ikke nu. Der arbejdes stadig på at ændre alt til de nye LED-lys. Men træerne kan beskæres, og det vil hjælpe på belysningen her.

 

Vejadministration:

  • Flytning af tilslutning af cykelsti fra Lønhøjvej til Engdraget. Måske åbne op, ved at fjerne træer.
  • Hvad er en lavstatusvej Lavstatusvej, de veje der bliver ryddet sidst for sne, eller fejet mindst.
  • Alle veje bliver fejet MINDST 2 gange årligt, flere gange jo større vejene er.

Fremtidig kommunikation og møder:

  •  Fremlæggelse af værktøjet ”giv et praj” Vi skal som borgere og foreninger blive bedre til at benytte ”giv os et praj” på kommunens hjemmeside. Det fungerer rigtig godt.

Eventuelt:

Vi skal ikke forvente denne type møde gentaget. MÅSKE, kan der blive tale om at samle repræsentanter fra flere byer omkring særlige temaer/emner. Såsom veje, snerydning, eller lign.

Jeg vil i forlængelse heraf foreslå at, forvaltningen kontakter området/foreningen, hvis der skal laves større arbejde i et område, f.eks. ny kloakering, ny asfaltbelægning eller noget lignende. Det vil give det bedste samarbejde.

 

Jeg vil til slut gerne takke de øvrige i bestyrelsen for det fine samarbejde vi har haft i årets løb.

 

Mvh

Ole L. Pedersen

Formand