Formandens beretning 2018

Aflæggelse af beretning for ”Sofieshvile” i perioden JUN 2017 til JUN 2018.

Vi er i bestyrelsen konstitueret således: Ole er formand, John er næstformand samt Sants Hans korordinator, Bodil er kasserer, Peter Jensen er sekretær og Arne er legeplads koordinator og efter min mening har det fungeret rigtig fint, vi skal jo tænke på at det jo ikke er flere tusinde medlemmer vi skal repræsentere men kun 61 hustande som er forpligtet som følger:

Medlemmer og disses forhold til foreningen

Alle beboere I området har pligt til at være medlem af beboer- og grundejerforeningen, og det er vi glade for, for sådan er det ikke alle steder.

Kontingentet betales forud for et år ad gangen og opkræves over ejendomsskatten.

Formål

Såfremt kommunalbestyrelsen pålægger foreningen det, skal foreningen forestå vedligeholdelse af fællesveje, stier, fælles arealer, afskærmningsbælter i området og forlods afholde alle omkostninger i forbindelse hermed.

Møde hos Kommunen sidste år.

Kommunens oplæg var at de ville klippe græs på legepladsen hver 14 dag og øvrige arealer 1 gang per 3 uge, og sådan blev det overalt i Tarm.

Hver 3 uge er langt tid mellem klipningerne i sommerperioden, så bestyrelsen foreslår at vi skal fortsætte med den gamle ordning indtil videre, altså således at vi selv sørger for græsklipning i de 6 lommer, efter behov og vi håber så at vi i hver af lommerne så aftaler hvem der klipper i jeres egen lomme, vi foreslår her 6 tovholdere der sørger for, at der blev fundet en der vil klippe i hver lommerne.

Ballekjær: Bodil Pedersen, Søren Søe og Gunner Larsen.

Gjerager: Britta Nielsen, Svend Åge og Ole Pedersen.

Det blev oplyst af kommunen at vejene rundt i lommerne er kommunale og derfor skal vinter vedligeholdes af kommunen men at disse veje er kategori 3 veje, hvilket betyder at de blot skal ryddes indenfor 3 dage, og det er ikke godt nok, og denne sag er ikke løst endnu.

Øvrige emner

Vi har ikke holdt legepladsdag her i foråret 2018, da vi ikke mener der ikke er noget der halter, og kommer der noget så laver vi det løbende.

Der er i FEB 2018 opsat to chikane bøjler på stien der fører fra Gjerager og ud på Vestre Kvartervej ved jernbaneoverkørselen og det må vi tage som udtryk for ar kommunen/vejdirektoratet i princippet har godtaget vores ”ulovlige” grussti.  

Sants Hans bålet 2017 blev afviklet på samme hyggelige måde som vi plejer og arrangementet var som sædvanlig godt besøgt og teltet var fyldt op med glade voksne og børn og det medbragte kød blev grillet så blev der ellers gået til den og da vi ikke kunne spise mere blev bålet tændt, der blev sunget lidt og vejret var igen med os.

Bestyrelsen besluttede at tage imod tilbuddet fra TRYG omkring nabohjælpen med af skiltning med videre og Øjvind og undertegne har opsat skiltene, men vi må desværre indrømme at det ikke har virket helt efter hensigten, da vi jo har måttet konstatere at vi har haft besøg af en flok indbrudstyve fra Litauen, som brød ind i tre huse i vores kvarter og bagefter kunne vi jo høre at de havde haft kik på flere. Hvad er så det rigtigste at gøre i en sådan situation, efter min menig er det at tale med naboerne om det, for at få budskabet spredt så hurtigt som muligt, og så ellers taler med naboerne om hvornår man er udrejst med videre.

Alle beboer i vores kvarter blev lige pludselig via deres E-BOKS indkaldt til et borgermøde angående stier, onsdag den 21 MAR klokken 1045, hvilket var et mærkeligt tidspunkt, og der var sendt et forslag med, som viste kommunes forslag til en fordeling af vedligeholdelsen af vores stisystem, og det var ikke imponerende og der var da også del diskussion om deres oplæg, og så er det jo ganske umuligt at blive enige om noget som helst på et sådant møde. Det endte med at jeg sendte et modforslag retur til kommunen, og så må vi se hvad der efterfølgende så sker.

Den 18 APR 2018 kom så dette svar:

Hej Ole

Tak for jeres henvendelse og jeres vurdering af hvordan stinettet i jeres område kan komme til at se ud i fremtiden.

Vi har kigget på jeres forslag og dette har medført, at vi påtænker at ændre på det udkast som blev vist på mødet. Vi påtænker at stierne som ses på det vedhæftede kortudsnit med rødt, planlægges som offentlige stier i fremtiden. Dette vil blive tilrettet på kommunens kortmateriale og ændringerne vil kunne ses fra mandag den 23. april 2018.

Såfremt der er yderligere kommentarer til harmoniseringsprojektet,  er I selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen, og ellers vil de berørte grundejere blive underrettet løbende omkring det videre forløb

Venlig hilsen

Heidi Vang Grosmann

Ingeniør

Land, By og Kultur

Trafik og Vej

Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing

 

Så hvad gør vi nu?

Jeg er blevet gjort opmærksom på lugtgener fra rensningsanlægget og der er åbenbart flere og flere der føler sig generet, men vi har ikke hørt meget omkring emnet fra rensningsanlægget det sidste års tid, så den 23 APR ringede jeg til driftslederen på anlægget og bad om lov til at besøge anlægget, og hans besked var kom om en halv time så kikker vi på det, jeg kontaktede Øjvind for at høre om han ville med, og det ville han. Vi fik en ny gennemgang af det nye projekt, hvor de vil føre den dårlige lugt fra rådnehuset gennem nogle nedgravede de rør, for derefter af puste den rådne luft op gennem vandet i en af de store spildevandstanke, det har udenlandske forsøg nemlig vist havde en god effekt på rensning af den dårlige lugt, som så derefter helt skulle forsvinde, så vi håber det bedste, det nye forsøg skulle være afsluttet senest den 1 JUN 2018. Efterfølgende fik jeg forevist tanken med det rene spildevand vand som ledes ud i Tarm Bybæk, det så rigtig fint ud, og mens jeg så på det, kom der en laborant og tog vandprøver som en kontrol på at vandet er rent nok til at lukke ud i naturen igen, prøverne tager året rundt hver 14 dag. Men hvorfor vi ikke har hørt om at de stoppede det store forkromede kulfilter anlæg, som vi ført har hørt, kunne de ikke svare på, og det er ikke godt nok. Driftslederen sagde at han nu passede 16 anlæg rundt om i RS kommune samt at der formentlig skulle lukkes nogle af de gamle for at lede med spildevand til de store.

Ny hjemmeside ved kommunen hedder ”GIV OS ET PRAJ” og her beder kommunen om at alle indtaster skader med videre som man opdager, så sørger de for at de rigtige mennesker får besked, og at skaderne bliver udbedret. Jeg brugte her i foråret hjemmesiden hvor jeg klagede over alt det plastaffald der kommer flyvende fra Løvbjerg og lægger sig i bevoksningen langs jernbanen og Gjerager stien, der gik 3 dage så var det fjernet af kommunes folk, så det virker.

Det blev i efteråret besluttet at vi skulle prøve om det var muligt at få arrangeret et fælles møde mellem kommunen og så samtlige grundejerforeninger i Tarm by, men vi har ikke hørt noget endnu.

Tarm lokalråd er oppe at køre og er der nogen her i forsamlingen der kunne tænke at repræsentere os så sig til nu.

Jeg vil til slut gerne takke de øvrige i bestyrelsen for det fine samarbejde vi har haft i årets løb.

 

Mvh

Ole L. Pedersen

Formand