Generalforsamling 2022

Referat fra mødet

Ole bød velkommen og særlig velkomst til Søren fra Ringkøbing – Skjern Forsyning som var inviteret til at give borgerne en orientering om udvidelsen af Tarm renseanlæg.

Søren havde en halv time før selve generalforsamlingen og der var god dialog og spørgelyst.

Generalforsamling

Valg af dirigent – Øjvind blev foreslået og valgt – Han kunne orientere om at generalforsamlingen var lovlig indvarslet.

Bestyrelsens beretning – Formand Ole – Orienterede om hvad der var sket og skal ske fremadrettet.

Græsarealer – Biodiversitet fra kommunen

Vintervedligehold

Legeplads – maledag den 20 juni kl 16,00 – ansvarlig Arne

Sankthans afholdes med telt og gril

Ren Natur dag i kommunen hvor vi har fået en rute – lørdag den 20 august  - giver lidt penge til vores kasse – Vi vil gerne have unge mennesker med så di kan lære om ren natur.

Legeplads plan ønskes fra borger – lejehus skal fjernes – farlig – søge om tilskud fra kommunen da andre bruger legepladsen -  dagplejemødre – ansvarlig Arne

Beretningen blev godkendt med klapsalver

Regnskab og budget – Bodil – Gennemgik regnskab som blev godkendt

Budget blev gennemgået og bestyrelsens forslag om kontingent forhøjelse til  1100,00 kr pr husstand blev godkendt – stadig billig i forhold til andre grundejerforeninger.

Indkomne forslag – Støjvold mod vester kvartervej

Bestyrelsen har fået mandat til at undersøge muligheder – Ansvarlig Ole – Tager kontakt til kommunen og vender tilbage.

Valg af bestyrelsesmedlemmer – på valg Bodil – John – Ole – Bodil og Ole genvalgt- John ville gerne holde en pause – Nyvalgt Anette fra Ballekjær – Velkommen

Revisorer genvalgt

Eventuelt – hyggelig snak og Øjvind takkede for god ro og orden

Til slut – Forplejning og hygge

Referent: Arne Rasmussen

Formandens beretning

Aflæggelse af beretning for ”Sofieshvile” i perioden JUN 2021 til JUN 2022.

Vi er i bestyrelsen konstitueret således: Ole er formand, John er næstformand samt Sankt Hans korordinator, Bodil er kasserer, Peter Jensen er sekretær og Arne er legeplads koordinator og efter min mening har det fungeret rigtig fint, vi skal jo tænke på at det jo ikke er flere tusinde medlemmer vi skal repræsentere men kun 61 hustande som er forpligtet som følger:

Formål

Såfremt kommunalbestyrelsen pålægger foreningen det, skal foreningen forestå vedligeholdelse af fællesveje, stier, fælles arealer, afskærmningsbælter i området og forlods afholde alle omkostninger i forbindelse hermed.

Møde hos Kommunen forrige år.

Kommunens oplæg var at de ville klippe græs på legepladsen hver 14 dag og øvrige arealer, også lommerne 1 gang per 3 uge, og sådan blev det overalt i Tarm, og det virkede ikke for godt.

Hver 3 uge er langt tid mellem klipningerne i sommerperioden, så bestyrelsen foreslår at vi skal fortsætte med den gamle ordning indtil videre, altså således at vi selv sørger for græsklipning i de 6 lommer, efter behov og vi håber så at vi i hver af lommerne så aftaler hvem der klipper i jeres egen lomme, vi foreslår her 6 tovholdere der sørger for, at der blev fundet en der vil klippe i hver af lommerne.

Ballekjær: Bodil Pedersen, Bodil Heinsvig og Gunner Larsen.

Gjerager: Britta Nielsen, Svend Åge Olesen og Ole Pedersen.

LEGEPLADS:

Vi har ikke holdt en legepladsdag siden i foråret 2020, hvor alle legeredskaberne blev malet, og der var en del der kom og hjalp til, så det tog ikke lang tid og så sluttede vi af med en øl/vand og så pølse som Peter kom med, så det hele stod rigtig flot da vi var færdige.

Legepladsdag i 2022, bliver den 20. JUN klokken 1600, med pølser, øl og vand, og så håber vi at der kommer nogle og hjælper med at male det hele lidt op igen.

De løbende skader som kommer på redskaberne plejer vi lige at reparere så snart de bliver konstateret året igennem.  

Sants Hans bålet 2021 blev afviklet på samme hyggelige måde som i gamle dage, før der var noget der hed CORONA, og arrangementet var som sædvanlig godt besøgt og teltet var fyldt op med glade voksne og børn og det medbragte kød blev grillet så blev der ellers gået til den og da vi ikke kunne spise mere, blev bålet tændt og der blev sunget lidt og vejret var igen med os.

REN NATUR:

Den 14 MAR kom dette tilbud fra RKSK kommune, gør noget godt for nærmiljøet og tjen samtidig penge (3.000,00 kr.) til foreningskassen.

Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder sammen med Hold Danmark Rent for at få foreninger, virksomheder og frivillige med til at skabe et endnu renere Danmark uden affald i naturen. Vi kalder det Ren Natur, og hvis din forening er med, kan i tjene 3.000 kroner til foreningskassen på en eftermiddag.

Som lokalforening har I en særlig indflydelsesrig rolle i jeres kommune og nærområde. I styrker den sociale sammenhængskraft og dermed jeres lokalsamfund. Nu kan I også være med til at skabe bevidstgørelse om henkastet affald, og skabe glæde ved naturen.

Vi har talt om det i bestyrelsen og er blevet enige om, at det er et godt projekt at deltage i, og vi meldte os til og har været så heldige at få tildelt en rute, som går fra Tarm til Lønborg, og datoen bliver lørdag den 20 august 2022, i tidsrummet 0800-1200, og vi får tilsendt følgende indsamlingsudstyr til løsning af opgaven:

Foreningen modtager en kasse med udstyr fra Ren Natur inden affaldsindsamlingen:

  • Arbejdshandsker med kraftig gummibelægning på fingre og inde i hånden.
  • Sikkerhedsveste med reflekser og logo.
  • Sammenklappelige affaldssnappere.
  • Kraftige affaldssække med bærehåndtag.

Så håber vi jo at nogen af jer vil støtte om opgaven, og meget gerne nogen af børnefamilierne.

HVID VEDLIGEHOLD:

Vi har i denne vinter, som var lidt strengere end vi har været vandt til, kun haft besøg af Bruno Green nogle få gange, til at salte de arealer som vi selv har ansvaret for, og Bodil vil i regnskabet lige komme ind på, hvad det så har kostet os i år, og vi håber så, at i har været tilfredse med forholdene, som de har været denne vinter, og det foregår på den måde at jeg ringer til Bruno, hvis jeg mener der skal gøres noget.

GRØN VEDLIGEHOLD:

Skulle køre efter planen, og så må vi jo se hvordan de nye urørte naturarealer udvikler sig.

RENSNINGSANLÆG:

Hvad der nu sker der i fremtiden med lugtgenerne fra rensningsanlægget, jeg har hørt lidt fra dem der bor nærmest at det igen er begyndt at lugte lidt hvis vinden er i det rigtige/forkerte hjørne, ovre hos os mærker vi ingenting, og i aften har vi så hørt projektlederen fortælle om fremtidsplanerne, som jo gerne skulle blive uden gener for os, hverken lugt eller støj.

KOMMUNENS HJEMMESIDE:

Hjemmeside ved kommunen der hedder ”GIV OS ET PRAJ” kører nu på fuld tryk og her beder kommunen om at alle indtaster skader med videre som man opdager, så sørger de for at de rigtige mennesker hos kommunen får besked, og at skaderne bliver udbedret. Jeg har brugt den flere gange og jeg synes at det virker godt.

Jeg har meldt manglende græsklipning ind samt udskiftning af bænke på Gjerager Alleen og bænkene er nu skiftet, og så må vi se om det bliver lidt bedre med græsklipningen, det halter lidt lige nu.

TARM BREDBÅND:

Alt omkring TARM BREDBÅND har vi som grundejerforening ikke haft nogen indflydelse på, det er håndteret direkte med den enkelte grundejer, med de udfordringer man har oplevet hver især, men det er vel efterhånden faldet på plads.

STØJVOLD:

Støjvold ud mod Vester Kvartervej er igen kommet på tale, da der jo efterhånden er kommet rigtig megen trafik på denne strækning, og vi vil senere i aften gerne høre jeres mening om en eventuel støjafskærmning, skal der gøres noget, skal det være en jordvold eller en støjskærm, skal der fældes træer og hvem skal/vil betale, herom senere i et særskilt punkt.

Tak til den siddende bestyrelse for det fine samarbejde vi har haft i årets løb.

Mvh

Ole L. Pedersen

Formand