Generalforsamling 2023

Dagsorden

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år
  3. Aflæggelse af regnskab
  4. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent
  5. Rettidigt indkomne forslag
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer. På valg er Peter og Arne (modtager begge genvalg) samt suppleanter (Bodil Heilsvig og Morten Wadskjær).
  7. Valg af to revisorer
  8. Eventuelt


Ad 1

Øjvind blev forslået og valgt. Kunne berette at generalforsamlingen var lovlig indvarslet


Ad 2

Ole berettede om året der er gået samt nye tiltag. Hele beretningen kan ses nedenfor.


  • Ole kontaktede den 08.06.2023 kommunen, da han ikke var tilfreds med græsslåningen på legepladsen.
    • Ifølge kommunen, har de ikke længere ansvar for at slå græsset, hvorfor vi fremover selv har ansvaret for dette.
    • Ole vil dog ikke overtage ansvaret i den før kommunen har slået det en sidste gang, hvilket er blevet aftalt.
  • Under punktet Støjvold i beretningen, fortalte Gunnar Larsen, at han har adgang til noget jord, som eventuelt kan anvendes til en støjvold (4 meter høj og 8-9 meter bred)
    • Prisen for levering og etablering af støjvolden er 75 kr./m3, svarende til 250.000-300.000 kr. i alt.
    • Ved et sådant tiltag, skal der være tilkendegivelse fra alle husstande, da det betyder en ekstra udgift på omkring 5.000 kr. pr. husstand. Der kan muligvis søges om støtte ved kommunen.
    • Bestyrelsen kigger nærmere på dette forslag, før der gøres noget aktivt vedrørende dette punkt.


Ad 3

Bodil fremlagde regnskab for det forgangne år – som blev godkendt (se regnskabet nedenfor)

Forsikring er ikke med i regnskabet, da regning ikke var modtaget ved regnskabsperiodens afslutning, og kommer derfor først med i næste regnskabsperiode.

I år er regnskabet underskrevet af Øjvind samt bestyrelsens formand Ole, som følge af Per Vinderslevs bortgang.


Ad 4

Bodil fremlagde budget for næste år – som blev godkendt.

Bestyrelsen anbefaler ikke kontingentstigning – hvilket blev godkendt

På grund af varslede kontrol af legeplads samt ekstra omkostninger til slåning af græs kan det betyde ekstra udgifter til legepladsen, som overstiger beløbet i budgettet.

Bestyrelsen arbejder videre med en løsning og forhold til, hvad vi fremad skal med legepladsen

  • Minimere antallet at legeting på legepladsen
  • Gå efter en mere ambitiøs legeplads
  • Muligheder for at søge Frode Madsens fond
  • Bestyrelsen sender mere information ud, når vi ved mere.


Ad 5

Der er ikke indkommet forslag til generalforsamlingen


Ad 6

Peter og Arne blev genvalgt til bestyrelsen

Bodil og Morten blev genvalgt som suppleanter


Ad 7

Øjvind blev genvalgt som revisor

Svend Åge Olesen blev valgt som ny revisor


Ad 8

Bestyrelsen ønskede en tilkendegivelse om der skulle arbejdes videre med mulighederne for at etablere støjvold.

Der var ønske om, at bestyrelsen arbejdede videre med at afsøge mulighederne.


Formandens beretning

Aflæggelse af beretning for ”Sofieshvile” i perioden JUN 2022 til JUN 2023.

Vi er i bestyrelsen konstitueret således: Ole er formand, Peter er næstformand samt Sankt Hans koordinator, Bodil er kasserer, Anette er sekretær og Arne er legeplads koordinator og efter min mening har det fungeret rigtig fint, vi skal jo tænke på at det jo ikke er flere tusinde medlemmer vi skal repræsentere men kun 61 husstande som er forpligtet som følger:


Formål:

Såfremt kommunalbestyrelsen pålægger foreningen det, skal foreningen forestå vedligeholdelse af fællesveje, stier, fælles arealer, afskærmningsbælter i området og forlods afholde alle omkostninger i forbindelse hermed.


Klipning af fællesarealer:

Der er ingen ændringer i forhold til kommunen hvad angår klipning af vore fællesarealer, så bestyrelsen foreslår at vi skal fortsætte med den gamle ordning indtil videre, altså således at vi selv sørger for græsklipning i de 6 lommer, efter behov og vi håber så at vi i hver af lommerne så aftaler hvem der klipper i jeres egen lomme, vi foreslår her 6 tovholdere der sørger for, at der blev fundet en der vil klippe i hver af lommerne, jeg har endda set flere robotklippere.


Ballekjær: Bodil Pedersen, Bodil Heinsvig og Gunner Larsen.

Gjerager: Britta Nielsen, Svend Åge Olesen og Ole Pedersen.


LEGEPLADS:

Vi holdt en legepladsdag den 20. juni, hvor alle legeredskaberne blev malet, og der var en del der kom og hjalp til, så det tog ikke lang tid og så sluttede vi af med en øl/vand og så pølse som Peter kom med, så det hele stod rigtig flot da vi var færdige.

De løbende skader som kommer på redskaberne plejer vi lige at reparere så snart de bliver konstateret året igennem.

Vi har et samarbejde med andre grundejerforeninger omkring noget tilsyn med vore legepladser men herom mere til næste år, men disse varslede tilsyn er jo grunden til sidste års kontingentforhøjelse.


Sants Hans bålet:

Sants Hans bålet 2022 blev afviklet på samme hyggelige måde som i gamle dage, og arrangementet var som sædvanlig godt besøgt og teltet var fyldt op med glade voksne og børn og det medbragte kød blev grillet, og så blev der ellers gået til den og da vi ikke kunne spise mere, blev bålet tændt og der blev sunget lidt og vejret var igen med os.

Igen i år kan i sætte kryds ud for den fredag den 23. juni da står teltet der igen, og så må vi jo se om vi må lave bål på grund af tørke.


REN NATUR:

Den 14. marts 2022 kom der et tilbud fra RKSK-kommune, som hed, gør noget godt for nærmiljøet og tjen samtidig penge (3.000,00 kr.) til foreningskassen.

Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder sammen med Hold Danmark Rent for at få foreninger, virksomheder og frivillige med til at skabe et endnurenere Danmark uden affald inaturen. Vi kalder det Ren Natur, og hvis din forening er med, kan i tjene 3.000 kroner til foreningskassen på en eftermiddag.


Bestyrelsen blev enig om, at det var et godt projekt at deltage i, og vi meldte os til og var så heldige at få tildelt en rute, som gik fra Tarm til Lønborg, og datoen blev lørdag den 20. august 2022, i tidsrummet 08.00-12.00, og vi fik tilsendt følgende indsamlingsudstyr til løsning af opgaven:

  • Foreningen modtog en kasse med udstyr fra Ren Natur inden affaldsindsamlingen:
  • Arbejdshandsker med kraftig gummibelægning på fingre og inde i hånden.
  • Sikkerhedsveste med reflekser og logo.
  • Sammenklappelige affaldssnappere.
  • Kraftige affaldssække med bærehåndtag.


Vi startede dagen med fælles kaffe og rundstykker, uddeling af udstyr, og så gik vi ellers i gang, med et hold på hver vores side af vejen, nogle startede i Lønborg og nogen i Tarm og gik vi ellers hinanden i møde, sluttelig samledes vi så på legepladsen til familiefotografering sammen med det indsamlede affald, og sluttede dagen af med vand, kaffe, te og wienerbrød.


HVID VEDLIGEHOLD:

Vi har i denne vinter, som var lidt strengere end vi har været vandt til, og har haft besøg af Bruno Green nogle flere gange end sidste vinter, til at salte de arealer som vi selv har ansvaret for, og Bodil vil i regnskabet lige komme ind på, hvad det så har kostet os i år, og vi håber så, at i har været tilfredse med forholdene, som de har været denne vinter, og det foregår på den måde at jeg ringer til Bruno, hvis jeg mener der skal gøres noget.


GRØN VEDLIGEHOLD:

Skulle køre efter planen, og så må vi jo se hvordan de nye urørte naturarealer udvikler sig.


RENSNINGSANLÆG:

Omkring rensningsanlægget har jeg indsendt 2 forslag som lyder således:

”Ideer og forslag vedrørende samling af spildevand på Tarm Renseanlæg (planlægning og konkret projekt) att. Michelle Vægter”.

Jeg skriver på vegne af grundejerforeningen ”SOFIESHVILE” hvor jeg har været formand gennem mange år, vi er en forening af som består af 61 husstande som ligger ret tæt på det nuværende rensningsanlæg, nærmere betegnet lige ovre på den anden side af Vestre Kvartervej, så vi har ”nyt” jeres tilstedeværelse gennem rigtig mange år.

Vi har som grundejerforening to store daglige udfordringer og det er STØJ og MØJ.

STØJ i form af biler fra Vestre Kvartervej og tog fra jernbanen og MØJ i form af lugt fra rensningsanlægget, som Ringkøbing/Skjern Forsyning utallige gange har lovet at gøre noget ved, men som i selv nu har indrømmet, ikke er fjernet endnu, og jeg har boet i kvarteret nu gennem 20 år, så hvorfor skulle det blive bedre af at tilføre endnu mere spildevand, til et renseanlæg der stadig er placeret/foreslået placeret vest for byerne Skjern og Tarm, det er mig helt uforståeligt, at man da man byggede det nuværende anlæg kunne komme i tanke om, at placere det vest for en by.

På naturens vegne er vi meget bekymret for Skjern å samt Ringkøbing Fjord.

Skjern Å som da den blev lagt tilbage i sit gamle løb, var Nordeuropas største naturgenopretningsprojekt og som nu endelig viser sig fra sin flotteste side, med et rigt dyre/fugleliv og ikke mindst livet i åen som nu indbefatter rigtig mange fiskearter og ikke mindst laksen som nu stortrives i Skjern Å og tiltrækker rigtig mange turister til kommunen, hvad ville det ikke betyde for naturen/åen hvis der skete et uheld/udslip fra det nye kæmpestore rensningsanlæg, det tør vi slet ikke tænke på.


Forslag 1: Vend pumperne og pump spildevandet den anden vej og byg det nye anlæg, efter samme tegning, et sted på Klitten, brug for eksempel en af de gamle minkfarme som ligger langt fra nogen form for bebyggelse, så lugten fra anlægget vil så drive ud over fjorden uden at genere nogen med vestenvinden, og led det rensede spildevand direkte ud i havet, uden om åen og fjorden.


Forslag 2: Flyt hele anlægget ud til AFLD på Vardevej og led det rensede spildevand ud i bækken der løber syd for anlægget, på strækningen fra renseanlægget til Skjern Å, skal der så virkelig sikres så et muligt uheld/udslip aldrig vil kunne komme til at forurene Skjern å/fjorden, AFLD har forvejen rigtig mange af de miljø tilladelser der skal til for at håndtere affald blandt andet en VVM tilladelse.


Ole Lembcke Pedersen

Formand for grundejerforeningen ”SOFIESHVILE”

20463442


Til min forundring bruges der stadig penge på det gamle anlæg, der er anlagt en helt ny brovægt lige vest for det nuværende anlæg, og der er plantet mange træer samt sået nyt græs rundt om det gamle anlæg, hvorfor det hvis det skal flyttes.


KOMMUNENS HJEMMESIDE:

Hjemmeside ved kommunen der hedder ”GIV OS ET PRAJ” kører nu på fuldt tryk og her beder kommunen om at alle indtaster skader med videre som man opdager, så sørger de for at de rigtige mennesker hos kommunen får besked, og at skaderne bliver udbedret. Jeg har brugt den flere gange og jeg synes at det virker godt.


Jeg har meldt huller i vejen ind samt huller ved regnsvandsriste ind, og alt er lavet.


STØJVOLD:

Støjvold ud mod Vester Kvartervej er igen kommet på tale, da der jo efterhånden er kommet rigtig megen trafik på denne strækning, og vi vil gerne senere i aften, høre jeres mening om en eventuel støjafskærmning under punktet eventuelt, skal det være en jordvold eller en støjskærm, skal der fældes træer og hvem skal/vil betale, jeg har skrevet lidt sammen med en dame fra vejdirektoratet, og hun har lovet at der kommer en ny støjmåling i løbet 2023, men jeg tror ikke det hjælper ret meget, for jeg har været inde på deres hjemmeside for at følge lidt med i hvad der sker på området, og kan se at der lige nu kun er fokus på 3 områder, med støjniveau over 65 dB i RKSK kommune, og det er i Lyne, Hoven samt på Vejlevej i Gundesbøl hvor husene ligger helt ubeskyttet klods op af Vejlevej (se herunder med kursiv).


Hej Ole Lembcke Pedersen

Beklager det sene svar. Vores kollega Karen Forsting er på ferie, og jeg kan også se at du har sendt en mail til vores fælles støjpostkasse i sidste uge.

Vi har stor forståelse for jeres ønske om støjafskærmning, og anerkender at støjen fra Rute 11 giver gener for naboerne til vejen.

Vejdirektoratet arbejder på at støjdæmpe vores veje mest muligt indenfor de rammer vi er underlagt. Der udarbejdes en kortlægning af støj fra statens veje hvert 5. år. På grundlag af denne kortlægning udarbejdes en støjhandlingsplanen, hvoraf det fremgår, på hvilken måde vi prioriterer vores indsats for at reducere støj. Vi udpeger boligområder, som er særligt støjbelastede. Et særligt støjbelastet boligområde er defineret som en samlet boligbebyggelse, hvori der indgår mindst 5 boliger som er belastet over 63 dB samt mindst én bolig, der er belastet med mere end 65 dB. Disse områder kommer til at indgå i de videre undersøgelser af prioritering af evt. fremtidige midler til støjreduktion. I den nuværende støjhandlingsplan 2018-2023 er jeres område omkring Ballekær/Gjerager i Tarm ikke udpeget som særligt støjbelastet.

I 2022-2023 opdateres Vejdirektoratets støjkortlægning, som er grundlaget for udpegningen af de særligt støjbelastede områder i støjhandlingsplanen. Efter opdatering af støjkortlægningen vil støjhandlingsplanen blive opdateret, herunder udpegningen af de særligt støjbelastede områder der indgår i den videre prioritering.

På kortet i dette link kan du se støjen fra Rute 11 i jeres område.


Målinger af vejdirektoratet:

På Vestre kvartervej 73-78 dB

I Lyhne by 68-73 dB

Bos grund nærmest vejen 58-63 dB

Bos grund fjernest vejen under 58-63 dB


Indbrud i kvarteret:

Sig lidt om indbruddene i uge 8 på Ballekjær 49 samt på Gjerager 49 i uge 10.


POWER 2X anlæg:

Jeg ved ikke hvad I mener om anlægget, som jo lægger til op et kæmpeprojekt til 60 milliarder kroner og op til 300 arbejdspladser når det står færdigt, det kan jo ikke undgås at gøre noget ved Tarm hvis det bliver til noget.


Ulve i nærområdet:

Jeg har deltaget i arbejdsgruppen som køres under og af Århus Universitet for miljøministeriet og spørgsmålet de stiller er: Hvad betyder det for dig at ulven er her i området og har det ændret på din adfærd, og det er jo ikke lige meget om man landbruger med husdyr(får, køer, heste eller høns), kører mountainbike, løber, går ture alene eller med hunden, jæger, lystfisker eller fuglekikker, har det nogen betydning for os i Tarm at de i 2022 fik 8 hvalpe, nu må vi så se hvad der sker her i 2023.

Tak til den siddende bestyrelse for det fine samarbejde vi har haft i årets løb.


Mvh

Ole L. Pedersen

Formand


Regnskab og budget